Η τοπική αυτοδιοίκηση (Τ.Α.) έχει, εξ ορισμού, και το χαρακτήρα της τοπικότητας και το χαρακτήρα της συλλογικής συμμετοχής. Κάθε άρνηση αυτού του χαρακτήρα θα την καθιστούσε ανενεργή ως τέτοια, μια σφραγίδα που προσφέρει πλεονεκτήματα σε όσους κυριαρχούν σ΄ αυτήν και ως προς το αποτύπωμα και ως προς το μελάνι της.
Η διαμόρφωση των Καλλικρατικών και Κλεισθενικών Δήμων διόγκωσε το μέγεθος της Τ.Α. και αναίρεσε στην πραγματικότητα και το τοπικό και το συμμετοχικό στοιχείο της,
στους περισσότερους δήμους της χώρας. Η υπερσυγκέντρωση της εξουσίας στο δημαρχιακά συμβούλια, παρά τα δημοτικά και τα τοπικά διαμερίσματα που προβλέφτηκαν σε πολλούς δήμους, ευνοεί την ανάθεση σε πρόσωπα, δημάρχους και δημοτικούς συμβούλους, με μόνο κριτήριο την αναγνωρισιμότητά τους και ακόμα χειρότερα τους μηχανισμούς που αναπτύχθηκαν, για τη μικρή ή μεγαλύτερη εξυπηρέτηση του δημότη μέσω αυτών των μηχανισμών.
Εγκαταλείφθηκαν κατά αυτόν τον τρόπο θεσμοί, όπως τα συνοικιακά συμβούλια και οι λαϊκές συνελεύσεις, θεσμοί που θα έδιναν στην τοπική αυτοδιοίκηση το πραγματικό της νόημα, όπως παραπάνω εξηγήθηκε, όχι μόνο για να καλλιεργηθεί η λογική της ανάθεσης, αλλά για να σταματήσει κάθε είδους αυτενέργεια, προβληματισμός, κάθε είδους αμεσοδημοκρατική έκφραση και φωνή.
Τα προβλήματα της καθημερινότητας των πολιτών, η ποιότητα των πεζοδρομίων, των σημάτων οδικής κυκλοφορίας, του βραδινού φωτισμού, της δημοτικής συγκοινωνίας, της τοπικής εγκληματικότητας, θα μπορούσαν να αντιμετωπισθούν με πολύ μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα, αν λειτουργούσαν τα συνοικιακά συμβούλια και οι τοπικές γενικές συνελεύσεις. Θα υπήρχε η δυνατότητα να αποτραπούν ευκολότερα οι πλειστηριασμοί πρώτης κατοικίας και οι εξώσεις, να παρεμποδισθεί το κόψιμο του ρεύματος και του νερού σε ασθενείς κοινωνικές ομάδες και γενικότερα θα απλωνόταν τα δίκτυα κοινωνικής αλληλεγγύης.
Αν υπήρχαν και λειτουργούσαν συνοικιακά συμβούλια και τοπικές λαϊκές συνελεύσεις δεν θα ήταν δυνατό να ανεγερθεί, για παράδειγμα, στην Άνω Νέα Σμύρνη, με χρηματοδότηση της περιφέρειας, το φαραωνικό έργο της οδού Αρτάκης, ένα κλειστό στάδιο 4000 θεατών, που θα επιφέρει κυκλοφοριακή συμφόρηση στην περιοχή, που θα μειώσει τους ελεύθερους χώρους και το πράσινο, ενώ η Άνω Νέα Σμύρνη έχει την άμεση ανάγκη ανέγερσης ενός Δημοτικού Σχολείου και δύο Νηπιαγωγείων.
Όταν όμως ο πολίτης δεν βρίσκει τρόπο και χώρο να διατυπώσει την άποψη του και τέτοιοι τρόποι είναι τα συνοικιακά συμβούλια και οι λαϊκές συνελεύσεις, τότε συμβιβάζεται με τις απόψεις του αναδόχου Δημοτικού Συμβουλίου, μερικές φορές τις υποστηρίζει κιόλας. Αντί να κινητοποιείται εναντίον των αποφάσεων που τον αγνοούν, περιπίπτει στην αποδοχή μιας προσαρμοσμένης στα δημοτικά πράγματα ΤΙΝΑ, την οποία μάλιστα στηρίζει με την ψήφο του ή με την αποχή - ανοχή του. Και τούτο γιατί δεν υπάρχουν ή δεν λειτουργούν θεσμοί που θα μπορούσαν να τον ωθήσουν στην αληθή έκφραση της βούλησής του για τα προβλήματα του εν ευρεία σπιτιού του.
Είναι βεβαίως σαφές ότι η λειτουργία των θεσμών αυτών δεν μπορεί και δεν πρέπει να εξελιχθεί σε τοπικιστικό ρεύμα, αλλά η ανυπαρξία τους βοηθά τις δημοτικές αρχές να γίνονται αυτό για το οποίο τις προορίζει η κρατούσα αντίληψη για την κυβερνητική πολιτική. Το μακρύ χέρι του κράτους. Και μάλιστα χωρίς καμία σημαντική αντίρρηση, η οποία θα υπήρχε, αν υπήρχε απέναντί τους το στοιχείο της μαζικότητας. Η πρώτη δηλαδή ύλη για την ανάπτυξη κινημάτων που νικούν και απελευθερώνουν.
Είναι επίσης προφανές ότι η λειτουργία των θεσμών αυτών αποτρέπεται από τις καθεστηκυίες δημοτικές παρατάξεις, αφού και το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής, και η ελλιπής χρηματοδότηση των Δήμων, και η περικοπή των ΚΑΠ, και το παρατηρητήριο Προϋπολογισμού, που καθορίζει οικονομικά και κοινωνικά τους πόρους των Δήμων, και τα ΣΔΙΤ και η μετατροπή των Δήμων σε Α.Ε., θα αντιμετώπιζαν ενδεχομένως και ανυπέρβλητα εμπόδια στην υλοποίησή τους. Γιατί τοπικοί θεσμοί με συμμετοχικές διαδικασίες και με καθολικό χαρακτήρα (σε όλους τους δήμους της χώρας) θα αποκτούσαν, πολύ σύντομα κινηματικό χαρακτήρα, πλήρως αντιφάσκοντα δηλαδή με τον αφασικό και κατατεθλιμμένο χαρακτήρα που θέλουν να προσδώσουν στην τοπική αυτοδιοίκηση, κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση, υπακούοντας στα κελεύσματα της Ε.Ε.
* Ο Γιώργος Οικονόμου είναι υποψήφιος δήμαρχος Νέας Σμύρνης με τη δημοτική κίνηση «ΑΝΑΤΡΟΠΗ στην πόλη»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου