Φιλοξενία των προσφύγων σε σπίτια αντί σε πρώην στρατόπεδα, με πολύ μικρότερο κόστος και όφελος στην τοπική κοινωνία, προτείνει ομάδα εθελοντών στο Κιλκίς με στόχο ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης και εναλλακτική διαχείριση των ευρωπαϊκών κονδυλίων που προορίζονται για τους πρόσφυγες, χωρίς την ύπαρξη πολλών "μεσαζόντων".
Οικονομοτεχνική μελέτη με τίτλο "the housing project" για
να δρομολογηθεί το κλείσιμο της δομής του στρατοπέδου του Χέρσου, αντιπροτείνοντας όχι ένα άλλο καμπ αλλά την προσωρινή τοποθέτηση των προσφύγων που αναλογούν βάσει ισοκατανομής, σε κενές κατοικίες του δήμου Κιλκίς, εκπόνησαν οι "Εθελοντές Κιλκίς πρόσφυγες Ειδομένη"", οι οποίοι δραστηριοποιούνται στην περιοχή. "Στη μελέτη προτείνουμε την προσωρινή στέγαση αυτών των ανθρώπων σε σπίτια, με κόστος 14 έως 15 ευρώ ημερησίως, το οποίο συμπεριλαμβάνει, εκτός από την στέγαση και τη διατροφή, τη νομική υποστήριξη και τους κοινωνικούς λειτουργούς" αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Στέφανος Καμπέρης από τους Εθελοντές. Σε αντίθεση, είναι ενδεικτικό ότι το κόστος φιλοξενίας και διατροφής σε ξενοδοχεία από την Ύπατη Αρμοστεία ανά πρόσφυγα, όπως εξηγεί ο κ.Καμπέρης, ανέρχεται στα 23 ευρώ ημερησίως. "Σκεφτείτε ότι μόνο το φαγητό στα καμπ κοστίζει 5 ευρώ ημερησίως" λέει ο κ.Καμπέρης. Η μελέτη βασίστηκε σε δημογραφικά στοιχεία του Αυγούστου 2016 για τη σύνθεση του πληθυσμού της δομής του Χέρσου, σύμφωνα με τα οποία πρόκειται για 285 άνδρες, 243 γυναίκες και 489 παιδιά που συνολικά απαρτίζουν 55 οικογένειες με έναν γονέα, 123 οικογένειες με δύο γονείς και παιδιά, 28 οικογένειες με κάποιον υπερήλικα και 21 οικογένειες με βρέφη. "Με βάση τα στοιχεία του παρόντος πληθυσμού στη δομή του Χέρσου, παρουσιάζουμε πρόταση προσωρινής στέγασης σε τρία εναλλακτικά σενάρια: Το πρώτο, αφορά σε 288 πρόσφυγες (δηλαδή 72 σπίτια) και βασίζεται στον αριθμό των ατόμων που αντιστοιχούν στο δήμο Κιλκίς βάσει του διακηρυγμένου πανελλαδικού ισομερισμού, της διασποράς δηλαδή των περίπου 60.000 προσφύγων σε όλους τους δήμους της χώρας. Το δεύτερο σενάριο αφορά σε 400 πρόσφυγες (δηλαδή 100 σπίτια) και αφορά στην περίπτωση εκείνη που ο πανελλαδικός ισομερισμός δε θα εφαρμοστεί στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας και ο δήμος Κιλκίς δεχτεί να αναλάβει πληθυσμό μεγαλύτερο από αυτόν που του αναλογεί. Το τρίτο σενάριο, αφορά σε 1.000 πρόσφυγες (δηλαδή 250 σπίτια) και είναι το σύνολο του πληθυσμού του Χέρσου". Τα κονδύλια απευθείας στους πρόσφυγες Σε όλες τις περιπτώσεις σεναρίων, η μελέτη προβλέπει διασπορά των προσφύγων σε όλη την επικράτεια του δήμου Κιλκίς ώστε να αποφευχθεί συσσώρευση πολλών σπιτιών στην ίδια περιοχή. Άλλο κοινό στοιχείο και στις τρεις περιπτώσεις είναι ότι η στέγαση είναι προσωρινή και συγκεκριμένα για 8 μήνες, με δυνατότητα επέκτασης. "Οι 'Εθελοντές Κιλκίς πρόσφυγες Ειδομένη' προτείνουν ένα τέτοιο πρόγραμμα στέγασης προσφύγων, αρχικά από αλληλεγγύη προς τον άνθρωπο, αφού γνωρίζουν πολύ καλά τις συνθήκες που επικρατούν στα κέντρα 'φιλοξενίας' με αντίσκηνα καθώς και στα οικήματα γκετοποίησης. Έπειτα, γιατί όπως δείχνουν οι αριθμοί και όλα τα στοιχεία, η διασπορά των προσφύγων σε σπίτια προσωρινής στέγασης θα είχε σοβαρότατα θετικά αποτελέσματα για την κοινωνία του Κιλκίς" αναφέρεται στη μελέτη. Στα οφέλη της τοπικής κοινωνίας αναφέρονται ενδεικτικά τα μισθώματα για τις κατοικίες, τα κουπόνια σίτισης και ειδών ατομικής και οικιακής υγιεινής, τα οποία θα εξαργυρώνονται σε τοπικά καταστήματα, οι προσλήψεις προσωπικού με κριτήριο εντοπιότητας, η απελευθέρωση των κρατικών δομών (αστυνομία-στρατός, νοσοκομειακά οχήματα) από τα καμπ γκέτο, η διευκόλυνση πρόσβασης σε υγειονομική περίθαλψη. "Ταυτόχρονα, η αξιοπρεπής διαμονή των προσφύγων σε σπίτια βοηθάει, μεταξύ άλλων, στην αποφυγή μετάδοσης - γέννησης ασθενειών από κακές συνθήκες υγιεινής και στην ειρηνική και ομαλή συνύπαρξη με ντόπιους αφού είναι διαφορετικές οι ισορροπίες όταν υπάρχει μία οικογένεια ξένων σε ένα χωριό, από ότι 300 οικογένειες" καταγράφεται στη μελέτη. Το σημαντικότερα είναι ότι η υλοποίηση των προτάσεων, όπως υπογραμμίζεται, μπορεί να επιτευχθεί σε καθεστώς διαφάνειας με απευθείας καταβολή χρηματικών ποσών για τα μισθώματα των κατοικιών και για τους λογαριασμούς ΔΕΚΟ που θα προκύπτουν ενώ "κανένας 'κλειστός κύκλος ιδιωτών' δεν θα τα καρπωθεί". Οι "Εθελοντές Κιλκίς πρόσφυγες Ειδομένη" διευκρινίζουν ότι τα κονδύλια που απαιτεί το πρόγραμμα προσωρινής στέγασης προέρχονται από πηγές χρηματοδότησης εκτός χώρας και δεν αποτελούν δαπάνες του ελληνικού δημοσίου. "Πρόκειται για κονδύλια που ήδη καταφτάνουν στη χώρα προοριζόμενα για τη διαχείριση του προσφυγικού" ξεκαθαρίζουν.
να δρομολογηθεί το κλείσιμο της δομής του στρατοπέδου του Χέρσου, αντιπροτείνοντας όχι ένα άλλο καμπ αλλά την προσωρινή τοποθέτηση των προσφύγων που αναλογούν βάσει ισοκατανομής, σε κενές κατοικίες του δήμου Κιλκίς, εκπόνησαν οι "Εθελοντές Κιλκίς πρόσφυγες Ειδομένη"", οι οποίοι δραστηριοποιούνται στην περιοχή. "Στη μελέτη προτείνουμε την προσωρινή στέγαση αυτών των ανθρώπων σε σπίτια, με κόστος 14 έως 15 ευρώ ημερησίως, το οποίο συμπεριλαμβάνει, εκτός από την στέγαση και τη διατροφή, τη νομική υποστήριξη και τους κοινωνικούς λειτουργούς" αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Στέφανος Καμπέρης από τους Εθελοντές. Σε αντίθεση, είναι ενδεικτικό ότι το κόστος φιλοξενίας και διατροφής σε ξενοδοχεία από την Ύπατη Αρμοστεία ανά πρόσφυγα, όπως εξηγεί ο κ.Καμπέρης, ανέρχεται στα 23 ευρώ ημερησίως. "Σκεφτείτε ότι μόνο το φαγητό στα καμπ κοστίζει 5 ευρώ ημερησίως" λέει ο κ.Καμπέρης. Η μελέτη βασίστηκε σε δημογραφικά στοιχεία του Αυγούστου 2016 για τη σύνθεση του πληθυσμού της δομής του Χέρσου, σύμφωνα με τα οποία πρόκειται για 285 άνδρες, 243 γυναίκες και 489 παιδιά που συνολικά απαρτίζουν 55 οικογένειες με έναν γονέα, 123 οικογένειες με δύο γονείς και παιδιά, 28 οικογένειες με κάποιον υπερήλικα και 21 οικογένειες με βρέφη. "Με βάση τα στοιχεία του παρόντος πληθυσμού στη δομή του Χέρσου, παρουσιάζουμε πρόταση προσωρινής στέγασης σε τρία εναλλακτικά σενάρια: Το πρώτο, αφορά σε 288 πρόσφυγες (δηλαδή 72 σπίτια) και βασίζεται στον αριθμό των ατόμων που αντιστοιχούν στο δήμο Κιλκίς βάσει του διακηρυγμένου πανελλαδικού ισομερισμού, της διασποράς δηλαδή των περίπου 60.000 προσφύγων σε όλους τους δήμους της χώρας. Το δεύτερο σενάριο αφορά σε 400 πρόσφυγες (δηλαδή 100 σπίτια) και αφορά στην περίπτωση εκείνη που ο πανελλαδικός ισομερισμός δε θα εφαρμοστεί στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας και ο δήμος Κιλκίς δεχτεί να αναλάβει πληθυσμό μεγαλύτερο από αυτόν που του αναλογεί. Το τρίτο σενάριο, αφορά σε 1.000 πρόσφυγες (δηλαδή 250 σπίτια) και είναι το σύνολο του πληθυσμού του Χέρσου". Τα κονδύλια απευθείας στους πρόσφυγες Σε όλες τις περιπτώσεις σεναρίων, η μελέτη προβλέπει διασπορά των προσφύγων σε όλη την επικράτεια του δήμου Κιλκίς ώστε να αποφευχθεί συσσώρευση πολλών σπιτιών στην ίδια περιοχή. Άλλο κοινό στοιχείο και στις τρεις περιπτώσεις είναι ότι η στέγαση είναι προσωρινή και συγκεκριμένα για 8 μήνες, με δυνατότητα επέκτασης. "Οι 'Εθελοντές Κιλκίς πρόσφυγες Ειδομένη' προτείνουν ένα τέτοιο πρόγραμμα στέγασης προσφύγων, αρχικά από αλληλεγγύη προς τον άνθρωπο, αφού γνωρίζουν πολύ καλά τις συνθήκες που επικρατούν στα κέντρα 'φιλοξενίας' με αντίσκηνα καθώς και στα οικήματα γκετοποίησης. Έπειτα, γιατί όπως δείχνουν οι αριθμοί και όλα τα στοιχεία, η διασπορά των προσφύγων σε σπίτια προσωρινής στέγασης θα είχε σοβαρότατα θετικά αποτελέσματα για την κοινωνία του Κιλκίς" αναφέρεται στη μελέτη. Στα οφέλη της τοπικής κοινωνίας αναφέρονται ενδεικτικά τα μισθώματα για τις κατοικίες, τα κουπόνια σίτισης και ειδών ατομικής και οικιακής υγιεινής, τα οποία θα εξαργυρώνονται σε τοπικά καταστήματα, οι προσλήψεις προσωπικού με κριτήριο εντοπιότητας, η απελευθέρωση των κρατικών δομών (αστυνομία-στρατός, νοσοκομειακά οχήματα) από τα καμπ γκέτο, η διευκόλυνση πρόσβασης σε υγειονομική περίθαλψη. "Ταυτόχρονα, η αξιοπρεπής διαμονή των προσφύγων σε σπίτια βοηθάει, μεταξύ άλλων, στην αποφυγή μετάδοσης - γέννησης ασθενειών από κακές συνθήκες υγιεινής και στην ειρηνική και ομαλή συνύπαρξη με ντόπιους αφού είναι διαφορετικές οι ισορροπίες όταν υπάρχει μία οικογένεια ξένων σε ένα χωριό, από ότι 300 οικογένειες" καταγράφεται στη μελέτη. Το σημαντικότερα είναι ότι η υλοποίηση των προτάσεων, όπως υπογραμμίζεται, μπορεί να επιτευχθεί σε καθεστώς διαφάνειας με απευθείας καταβολή χρηματικών ποσών για τα μισθώματα των κατοικιών και για τους λογαριασμούς ΔΕΚΟ που θα προκύπτουν ενώ "κανένας 'κλειστός κύκλος ιδιωτών' δεν θα τα καρπωθεί". Οι "Εθελοντές Κιλκίς πρόσφυγες Ειδομένη" διευκρινίζουν ότι τα κονδύλια που απαιτεί το πρόγραμμα προσωρινής στέγασης προέρχονται από πηγές χρηματοδότησης εκτός χώρας και δεν αποτελούν δαπάνες του ελληνικού δημοσίου. "Πρόκειται για κονδύλια που ήδη καταφτάνουν στη χώρα προοριζόμενα για τη διαχείριση του προσφυγικού" ξεκαθαρίζουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου