H Doppler ΑΒΕΕ εξάγει σήμερα τα προϊόντα της σε 60 χώρες σε όλο τον κόσμο
Για να φθάσεις στην κορυφή, λένε, πρέπει να σκαρφαλώσεις σκαλί-σκαλί τον ανηφορικό δρόμο της επιτυχίας. Για τον Σταύρο Σταυρόπουλο από το Πολύκαστρο του Κιλκίς όμως δεν χρειάστηκε σκάλα, αφού κατάφερε να φθάσει ψηλά με το… ασανσέρ.Το δημιούργημά του 61χρονου σήμερα επιχειρηματία, η εταιρεία σχεδιασμού, κατασκευής και εγκατάστασης ολοκληρωμένων συστημάτων ανελκυστήρων, κυλιόμενων σκαλών και parking lifts, η Doppler ΑΒΕΕ, ξεκίνησε το 2000 από την ιδιαίτερη πατρίδα του, όπου είναι και η έδρα της μέχρι και
σήμερα και δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 60 χώρες σε όλον τον κόσμο.
Παιδί αγροτικής οικογένειας, πήγαινε σχολείο στο ακριτικό Πολύκαστρο και παράλληλα βοηθούσε στις αγροτικές δουλειές της οικογένειας. Στην εφηβεία του αποφάσισε με την συναίνεση της οικογένειάς του να συνεχίσει τις σπουδές του σε Λύκειο της Θεσσαλονίκης, όπου ζούσε με συγκάτοικο έναν φίλο του και κατάφερε να περάσει στη Σχολή Ναυπηγών του Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
Αν και ναυπηγός, η πρώτη του δουλειά ήταν στην εταιρεία «Ανελκυστήρες ΣΤΑΛ ΕΠΕ» ως εγκαταστάτης, δουλειά που γνώριζε μεγάλη άνθηση λόγω της μεγάλης οικοδομικής δραστηριότητας της εποχής. Καθώς απέκτησε εργασιακή εμπειρία ως εγκαταστάτης και διαπίστωσε ότι ο κλάδος έχει προοπτικές, αποφάσισε το 1984 να ιδρύσει τη δική του εταιρεία εγκαταστάσεων, την FIAM HELLAS, η οποία μάλιστα εγκατέστησε τον πρώτο γυάλινο ανελκυστήρα στην Ελλάδα, σε μια εποχή που η αρχιτεκτονική αντίληψη διεπόταν από συντηρητισμό και απλές φόρμες και σήμερα έχει καταφέρει ο ανελκυστήρας του να θεωρείται διεθνώς ως «Ευρωπαϊκό προϊόν υψηλής ποιότητας και αξιοπιστίας».
Χάρη στις γνώσεις του κ. Σταυρόπουλου, αλλά και τη ζήτηση που αυξανόταν, η εταιρεία του μεγάλωνε, σε τέτοιο βαθμό που τράβηξε το ενδιαφέρον της κορυφαίας στην Ελλάδα εταιρεία του κλάδου, της Kleeman Hellas, η οποία του έκανε πρόταση εξαγοράς, προσφέροντάς του τη θέση του διευθυντή εξαγωγών, καθώς και ποσοστό 5% στην εταιρεία. Η πρόταση ήταν ιδιαίτερα δελεαστική, καθώς περιελάμβανε και μετεγκατάσταση στην ιδιαίτερη πατρίδα του κ. Σταυρόπουλου, καθώς η έδρα της εταιρείας βρίσκεται στη ΒΙ.ΠΕ. Πολυκάστρου. Ο κ. Σταυρόπουλος εργάστηκε στην εταιρεία ως το 1999, αποκομίζοντας σημαντικές εμπειρίες, όχι μόνο για την αγορά των ανελκυστήρων, αλλά και για τον τρόπο διοίκησης μιας επιχείρησης.
Η ίδρυση και η «άνοδος» της Doppler ΑΒΕΕ
Τον Φεβρουάριο του 2000 ο κ. Σταυρόπουλος αποφασίζει να ιδρύσει την δική του εταιρεία σχεδιασμού, κατασκευής και εγκατάστασης ανελκυστήρων, την Doppler ΑΒΕΕ. Τον ακολούθησαν δύο ακόμη στελέχη της Kleeman, μερικά ακόμη στελέχη της οποίας μεταπήδησαν στη συνέχεια στη νεοσύστατη εταιρεία. Το όνομα Doppler δεν επελέγη βάσει κάποιας σχέσης των ανελκυστήρων με το ομώνυμο φαινόμενο της συχνότητας και του μήκους κύματος του ήχου, αλλά στις γνώσεις που είχε αποκτήσει στο μεταξύ ο κ. Σταυρόπουλος και στο marketing, ο οποίος αναζητούσε ένα σύντομο και εύηχο όνομα, που να μπορούν να το προφέρουν και οι ξένοι πελάτες του.Η εταιρεία ξεκίνησε με ένα γραφείο στην περιοχή του Πολυκάστρου, με τον κ. Σταυρόπουλο και τους δύο αρχικούς συνεργάτες του από την Kleeman να δίνουν τη μάχη για να κάνουν γνωστή την επιχείρηση στους πιθανούς πελάτες τους εντός και εκτός συνόρων και παράλληλα να κάνουν τις απαραίτητες επαφές με προμηθευτές. Τρεις μήνες αργότερα τελείωσε η ανέγερση του εργοστασίου στο Βιομηχανικό Πάρκο Πολυκάστρου. Λίγο καιρό αργότερα ιδρύθηκαν και γραφεία στην Αθήνα, προκειμένου τα προϊόντα που σχεδίαζε και κατασκεύαζε η εταιρεία, να διακινούνται στην αγορά της πρωτεύουσας, αλλά και να εξάγονται σε διάφορες χώρες του κόσμου.
Το 2004 εγκαταστάθηκε η πρώτη κυλιόμενη σκάλα της εταιρείας και ακολούθησε ο σχεδιασμός και η κατασκευή ολοκληρωμένου συστήματος parking lift της Doppler. Η υψηλή ποιότητα κατασκευής, η εξυπηρέτηση και οι υπηρεσίες after sale που ανέπτυξε η εταιρεία, σε συνδυασμό με τον οικοδομικό οργασμό στις αρχές της δεκαετίας του 2000 στη χώρα μας, έκανε γρήγορα γνωστό το όνομα της εταιρείας, ο τζίρος της οποίας έως το 2008 προερχόταν κατά 70% από την εγχώρια αγορά και κατά 30% από τις εξαγωγές. Αυτό τη βοήθησε να επεκτείνει τις εγκαταστάσεις της σε εμβαδόν 9.500 τ.μ., όπου απασχολούνται σήμερα περίπου 170 εργαζόμενοι, ενώ περίπου άλλοι 30 απασχολούνται στα γραφεία και τον εκθεσιακό χώρο της εταιρείας στην Αθήνα.
Η εξωστρέφεια «κλειδί» της επιτυχίας
Ο ιδρυτής της εταιρείας και οι προερχόμενοι από την Kleeman συνεργάτες του αντιλήφθηκαν από νωρίς ότι η εξωστρέφεια θα έδινε την απαραίτητη ώθηση στην εταιρεία και δραστηριοποιήθηκαν από την αρχή στην αναζήτηση σημαντικών πελατών στο εξωτερικό. Ήδη από το 2003 η Doppler ξεκίνησε τις εξαγωγές στη Μεγάλη Βρετανία, η οποία αποτελεί ακόμη και σήμερα μία από τις μεγαλύτερες αγορές της. Το 2006 ξεκίνησε τις εξαγωγές στη Ρωσία και άλλες χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης. Μάλιστα, μέσα στην τριετία 2010-2013 ο τζίρος της εταιρείας από τη Ρωσία έφθασε το 40% του συνολικού κύκλου εργασιών της Doppler.Το 2007 άρχισαν οι εξαγωγές σε χώρες της Μέσης Ανατολής και το 2008 σε χώρες της βόρειας και τη Νότια Αφρική. Το 2010 η εταιρεία από το Πολύκαστρο έφθασε να δραστηριοποιείται από το Ιράκ, το Πακιστάν και την Ινδία, μέχρι την μακρινή Αυστραλία. Το 2014 ξεκίνησε τις εξαγωγές σε χώρες της βόρειας και της νότιας Αμερικής, ενώ το 2016 εισέβαλε και στην τεράστια αγορά της Κίνας και μάλιστα με εργοστάσιο παραγωγής.
Συγκεκριμένα, η Doppler υπέγραψε συμφωνία με την CCK Group για την δημιουργία κοινοπραξίας της ελληνικής εταιρείας με την θυγατρική του κινεζικού ομίλου Sichuan Express Elevators and Escalators, η οποία διαθέτει εγκαταστάσεις δυνατότητας παραγωγής 8.000 ανελκυστήρων το χρόνο. Η ελληνική εταιρεία προσέφερε μεταξύ άλλων τη μάρκα Doppler και την τεχνογνωσία της και απέκτησε μετοχές και συμμετοχή στη νέα εταιρεία με τον τίτλο πλέον Sichuan Doppler Elevator Co. Ltd.
Όμως η ελληνική εταιρεία δεν παρέμεινε στις πωλήσεις εξ αποστάσεως, αλλά μερίμνησε για τη συνεχή της παρουσία στο εξωτερικό με υποκαταστήματά της. Έτσι, το 2008 ίδρυσε το υποκατάστημά της στην Κύπρο και ακολούθησαν η Ρουμανία, η Ιταλία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Γερμανία και η Ινδία. Σήμερα η Doppler έχει καταφέρει να εξάγει τα προϊόντα της σε περισσότερες από 60 χώρες σε όλον τον κόσμο. Παράλληλα, από το 2008 μέχρι σήμερα έχει καταφέρει να ανατρέψει το ισοζύγιο εγχώριου και διεθνούς κύκλου εργασιών, καθώς ο τζίρος της πλέον προέρχεται κατά σχεδόν 95% από τις αγορές του εξωτερικού και μόλις κατά σχεδόν 5% από την αγορά της Ελλάδας.
Αυτό βεβαίως οφείλεται στην σφοδρή οικονομική κρίση που έπληξε τη χώρα μας και την προνοητικότητα της Doppler να στραφεί από νωρίς στις εξαγωγές. Όπως άλλωστε είπε σε παλαιότερη συνέντευξή του ο κ. Σταυρόπουλος «η συρρίκνωση της οικοδομικής δραστηριότητας επιτάσσει την υιοθέτηση εξωστρεφούς πολιτικής». Στην ίδια συνέντευξη δε είχε προβλέψει, ότι έως το 2019-’20 «δεν βλέπω ουσιαστική βελτίωση σε ό, τι αφορά την Ελλάδα», προσθέτοντας ότι «για τον λόγο αυτό όλες οι επιχειρήσεις που δεν έχουν τη δυνατότητα εξαγωγών, θα συρρικνωθούν σε μεγάλο βαθμό».
Διεθνής διάκριση και επώνυμοι πελάτες
Στα 18 χρόνια ιστορία της η Doppler ΑΒΕΕ έχει καταφέρει να κερδίσει αρκετές διακρίσεις, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. Μεταξύ άλλων, της έχει απονεμηθεί τιμητική πλακέτα από το Business Challenge Awards 2008, βραβεία από τον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ), από το Χρηματιστήριο Αθηνών για τη συμμετοχή της στην Εναλλακτική Αγορά και τιμητική διάκριση στα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Μάρκετινγκ Made in Greece Awards 2015. Στον διεθνή χώρο της απονεμήθηκε το 2009 βραβείο στην έκθεση Lift Expo της Ρωσίας.Η μεγαλύτερη διάκριση ωστόσο ήρθε μόλις πέρσι, κερδίζοντας την 1η θέση στην κατηγορία «Special Purpose Lifts» του διαγωνισμού Project of the Year 2017 του Αμερικανικού περιοδικού «Elevator World», το οποίο αποτελεί το μεγαλύτερο και σημαντικότερο περιοδικό στον κλαδο των ανελκυστήρων παγκοσμίως. Συγκεκριμένα, βραβεύθηκε για τον ειδικό ανελκυστήρα, ο οποίος μελετήθηκε και κατασκευάστηκε από την Doppler ΑΒΕΕ για την πλωτή πλατφόρμα εξόρυξης πετρελαίου Maersk Oil Rig στην Ολλανδία. Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός αποτελεί ορόσημο για όποια εταιρεία λάβει τιμητική διάκριση, καθώς στηρίζει την ποιότητα, την καινοτομία, το βαθμό δυσκολίας, αλλά και τις ιδιαίτερες απαιτήσεις υλοποίησης του κάθε έργου.
Εκτός όμως από τα βραβεία και τις διακρίσεις, η εταιρεία έχει ως «παράσημα» για τα προϊόντα της και την επιλογή διασημοτήτων σε αυτά, με αποκορύφωμα την βασιλική οικογένεια του Κατάρ. Συγκεκριμένα, ο σεΐχης αλ Θάνι επέλεξε τους ανελκυστήρες της Doppler για τις μετακινήσεις των μελών της βασιλικής οικογένειας και των καλεσμένων της εντός του παλατιού στη Ντόχα (φωτογραφία κάτω). Ακόμη, οι ανελκυστήρες της έχουν επιλεγεί και τοποθετηθεί στις γέφυρες Pedestrian στο Ντουμπάι, οι οποίες εξυπηρετούν το επιβατικό κοινό του σιδηροδρομικού δικτύου της πόλης, αλλά και στην διάσημη πλατεία Trafalgar στο κέντρο του Λονδίνου.
Η «ατυχής» επιλογή της εισαγωγής στο Χρηματιστήριο
Το 2008 η Doppler ΑΒΕΕ εισήχθη στην Εναλλακτική Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών, μία επιλογή που αποδείχθηκε ατυχής, δεδομένου ότι συνέπεσε με το ξέσπασμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης και των επακόλουθων για την ελληνική οικονομία. Συγκεκριμένα, η εταιρεία εισήχθη στις 7 Μαΐου 2008 με τιμή μετοχής 3,12 ευρώ και κεφαλαιοποίηση περίπου 33 εκατ. ευρώ. Σήμερα, σχεδόν 10 χρόνια μετά, η τιμή της μετοχής ανέρχεται σε μόλις 0,535 ευρώ και η κεφαλαιοποίηση σε 5,67 εκατ. ευρώ.Ο κ. Σταυρόπουλος πάντως ερωτηθείς σχετικά σε παλαιότερη συνέντευξή του, είπε ότι ανεξαρτήτως της αρνητικής εξέλιξης για την εταιρεία του, ο ίδιος πιστεύει στο Χρηματιστήριο και στο όφελος που μπορεί να προκύψει για μια εισηγμένη εταιρία. Όπως είπε χαρακτηριστικά «σίγουρα το σημαντικότερο όφελος, την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, δεν την αποκομίσαμε, λόγω της κρίσης. Αποκομίσαμε όμως άλλα, όπως την αναγκαστικά καλύτερη λειτουργία των οικονομικών μας και ένα σεβασμό στην αντιμετώπιση από πελάτες και προμηθευτές του εξωτερικού. Απ’ την άλλη, όταν τα πράγματα επανέλθουν σε κανονικούς ρυθμούς, θα είμαστε σε θέση να επιδιώξουμε και άλλα οφέλη, που στην παρούσα συγκυρία αδυνατούμε».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου