Οριστική
λύση για τη διαχείριση κόκκινων δανείων συνολικού ύψους 1,75 δισ. ευρώ
που είχαν λάβει 82.000 αγρότες και κτηνοτρόφοι από την πρώην Αγροτική
Τράπεζα δίνει τουπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Πρόκειται για τον
παράλληλο εξωδικαστικό μηχανισμό που αναμένεται να κάνει «πρεμιέρα» στις
20 Σεπτεμβρίου και παρέχει τη δυνατότητα διαγραφής
σημαντικού μέρους του χρέους, λαμβάνοντας υπόψη τα περιουσιακά στοιχεία των αγροτών. Όπως αναφέρει δημοσίευμα της εφημερίδας «Ελεύθερος Τύπος», το σχέδιο που εκπονείται με πρωτοβουλία του υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης, κ. Βασίλη Κόκκαλη, σε συνεννόηση την εταιρία-εκκαθαριστή της πρώην ΑΤΕ, PQH,προβλέπει τη δυνατότητα διαγραφής κεφαλαίου μέχρι το ύψος της αξίας της περιουσίας του αγρότη-οφειλέτη μειωμένη κατά 10%.
Για παράδειγμα, εάν ένας αγρότης έχει χρέος προς την τράπεζα ύψους 200.000 ευρώ και η πραγματική εμπορική αξία της ρευστοποιήσιμης περιουσίας του αποτιμάται στα 100.000 ευρώ, τότε θα πληρώσει το 90% της αξίας της περιουσίας του, δηλαδή θα διαγραφεί χρέος ύψους 110.000 ευρώ.
Επαναπροσδιορισμός
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του ΥπΑΑΤ, βασικοί άξονες του σχεδίου είναι η εξυπηρέτηση της βιώσιμης οφειλής, αλλά ο επανυπολογισμός και επαναπροσδιορισμός της οφειλής (για όσους υπάγονται) σύμφωνα με το γνωστό νόμο «περί πανωτοκίων» του Ν. 3259/2004.
Ιδιαίτερα έμφαση δίνεται και στην άμεση αντιμετώπιση θεμάτων που έχουν σχέση με τα δάνεια τα οποία εγγυήθηκε το Ελληνικό Δημόσιο, είτε σε φυσικά πρόσωπα είτε σε συνεταιρισμούς υπό το πρίσμα αφενός των σχετικών διατάξεων του Ν. 3259/2004. Σημειώνεται ότι η παρούσα διαδικασία ουδόλως εμποδίζει αγρότη-κτηνοτρόφο ή συνεταιρισμό να ζητήσει να υπαχθεί και στον εξωδικαστικό συμβιβασμό του Ν. 4469/2007.
«Συναισθανόμενοι την ανάγκη των ανθρώπων του πρωτογενούς τομέα να σταθούν στα πόδια τους και με βασικό στόχο την οριστική έξοδο από την κρίση, παρουσιάσαμε ένα σχέδιο-ανάσα για όσους εδώ και χρόνια ζουν με τον εφιάλτη του υπερδανεισμού. Με τον παράλληλο εξωδικαστικό μηχανισμό για αγρότες, κτηνοτρόφους και συνεταιρισμούς, βάζουμε τέλος στην ομηρία αυτών των ανθρώπων και επανεκκινούμε ουσιαστικά ένα παραγωγικό τμήμα της οικονομίας μας», επισήμανε σε δήλωσή του ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, κ. Κόκκαλης.
Πεδίο εφαρμογής
Η ρύθμιση αφορά οφειλές οφειλετών που ασκούν αγροτική, κτηνοτροφική και πτηνοτροφική δραστηριότητα, συμπεριλαμβανομένων των οφειλών τους που καλύπτονται με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.
Προϋπόθεση ισχύος ρύθμισης οφειλής που καλύπτεται με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου αποτελεί η προηγούμενη απόφαση του Ελληνικού Δημοσίου ότι η παρασχεθείσα εγγύησή του ακολουθεί την οφειλή.
Οφειλές που εμπίπτουν στις διατάξεις του Ν. 3259/2004 (ρύθμιση για πανωτόκια) θα αναπροσαρμοσθούν κατά τις επιταγές του νόμου, εφόσον οι οφειλέτες προσκομίσουν όλα τα δικαιολογητικά που πιστοποιούν την υπαγωγή τους.
Σύμφωνα με το σχέδιο που επεξεργάζεται ο εκκαθαριστής της πρώην ΑΤΕ σε συνεννόηση με το ΥπΑΑΤ, «ως συμβιβασμός νοείται η εντός τριμήνου, από την ημερομηνία έγκρισης του αιτήματος, καταβολή του τιμήματος προς οριστική διευθέτηση της απαίτησης, με διαγραφή μέρους της συνολικής απαίτησης, συμπεριλαμβανομένου τμήματος του λογιστικού υπολοίπου».
* Για συνολική οφειλή μέχρι 20.000, το ποσοστό έκπτωσης διαμορφώνεται στο 50% του λογιστικού υπολοίπου.
* Για συνολική οφειλή ίση ή μεγαλύτερη των 20.000 ευρώ, εφόσον:
α) είναι επαρκώς εξασφαλισμένη, δηλαδή ύψος οφειλής προς ποσό εξασφάλισης μικρότερο του 80%, η εξόφληση δύναται να περιοριστεί στο 90% της λογιστικής οφειλής
β) είναι μερικώς εξασφαλισμένη, δηλαδή ύψος οφειλής προς ποσό εξασφάλισης μεγαλύτερο από 80%, η εξόφληση δύναται να περιοριστεί στη σημερινή πραγματική αξία από τη ρευστοποίησης της εμπράγματης εξασφάλισης, μειωμένη κατά 10%
γ) είναι ανεξασφάλιστη, η εξόφληση δύναται να περιοριστεί στο 50% του λογιστικού υπολοίπου, εφόσον έχουν εξαντληθεί όλα τα περιθώρια πρόσθετης εξασφάλισης και δεν τεκμαίρεται από τα οικονομικά στοιχεία του οφειλέτη (λαμβάνοντας υπόψη τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης) βιώσιμη ρύθμιση.
σημαντικού μέρους του χρέους, λαμβάνοντας υπόψη τα περιουσιακά στοιχεία των αγροτών. Όπως αναφέρει δημοσίευμα της εφημερίδας «Ελεύθερος Τύπος», το σχέδιο που εκπονείται με πρωτοβουλία του υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης, κ. Βασίλη Κόκκαλη, σε συνεννόηση την εταιρία-εκκαθαριστή της πρώην ΑΤΕ, PQH,προβλέπει τη δυνατότητα διαγραφής κεφαλαίου μέχρι το ύψος της αξίας της περιουσίας του αγρότη-οφειλέτη μειωμένη κατά 10%.
Για παράδειγμα, εάν ένας αγρότης έχει χρέος προς την τράπεζα ύψους 200.000 ευρώ και η πραγματική εμπορική αξία της ρευστοποιήσιμης περιουσίας του αποτιμάται στα 100.000 ευρώ, τότε θα πληρώσει το 90% της αξίας της περιουσίας του, δηλαδή θα διαγραφεί χρέος ύψους 110.000 ευρώ.
Επαναπροσδιορισμός
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του ΥπΑΑΤ, βασικοί άξονες του σχεδίου είναι η εξυπηρέτηση της βιώσιμης οφειλής, αλλά ο επανυπολογισμός και επαναπροσδιορισμός της οφειλής (για όσους υπάγονται) σύμφωνα με το γνωστό νόμο «περί πανωτοκίων» του Ν. 3259/2004.
Ιδιαίτερα έμφαση δίνεται και στην άμεση αντιμετώπιση θεμάτων που έχουν σχέση με τα δάνεια τα οποία εγγυήθηκε το Ελληνικό Δημόσιο, είτε σε φυσικά πρόσωπα είτε σε συνεταιρισμούς υπό το πρίσμα αφενός των σχετικών διατάξεων του Ν. 3259/2004. Σημειώνεται ότι η παρούσα διαδικασία ουδόλως εμποδίζει αγρότη-κτηνοτρόφο ή συνεταιρισμό να ζητήσει να υπαχθεί και στον εξωδικαστικό συμβιβασμό του Ν. 4469/2007.
«Συναισθανόμενοι την ανάγκη των ανθρώπων του πρωτογενούς τομέα να σταθούν στα πόδια τους και με βασικό στόχο την οριστική έξοδο από την κρίση, παρουσιάσαμε ένα σχέδιο-ανάσα για όσους εδώ και χρόνια ζουν με τον εφιάλτη του υπερδανεισμού. Με τον παράλληλο εξωδικαστικό μηχανισμό για αγρότες, κτηνοτρόφους και συνεταιρισμούς, βάζουμε τέλος στην ομηρία αυτών των ανθρώπων και επανεκκινούμε ουσιαστικά ένα παραγωγικό τμήμα της οικονομίας μας», επισήμανε σε δήλωσή του ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, κ. Κόκκαλης.
Τα μυστικά
Η διάρκεια της ρύθμισης μπορεί να φτάσει μέχρι τα 10 έτη, λαμβάνοντας υπόψη την ηλικία του οφειλέτη ή του εγγυητή, η οποία ωστόσο δεν πρέπει υπερβαίνει τα 75 έτη στη λήξη της ρύθμισης. Σχετικά με την αποπληρωμή, μπορεί να γίνει σε μηνιαίες, τριμηνιαίες ή ανισόποσες συμφωνούμενες με τον οφειλέτη δόσεις, ενώ απαραίτητη είναι η είσπραξη προκαταβολής, το ποσό της οποίας δεν μπορεί να είναι μικρότερο από το διπλάσιο του ύψους της νέας δόσης ή τα 750 ευρώ.
Χαμηλό θα είναι και το επιτόκιο, καθώς, σύμφωνα με το σχέδιο που εκπονείται, διαμορφώνεται με euribor 6Μ + 4% (πλέον εισφορά Ν. 128/75). Λαμβάνοντας υπόψη τη σημερινή τιμή του euribor, το επιτόκιο υπολογίζεται στο 4%.
Σχετικά με το ποσό διαγραφής, αν η ρύθμιση τηρηθεί, το ποσό των εξωλογιστικών τόκων θα διαγραφεί με την εξόφληση του υπολοίπου. Σε αντίθετη περίπτωση, το ποσό καθίσταται απαιτητό.
Η διάρκεια της ρύθμισης μπορεί να φτάσει μέχρι τα 10 έτη, λαμβάνοντας υπόψη την ηλικία του οφειλέτη ή του εγγυητή, η οποία ωστόσο δεν πρέπει υπερβαίνει τα 75 έτη στη λήξη της ρύθμισης. Σχετικά με την αποπληρωμή, μπορεί να γίνει σε μηνιαίες, τριμηνιαίες ή ανισόποσες συμφωνούμενες με τον οφειλέτη δόσεις, ενώ απαραίτητη είναι η είσπραξη προκαταβολής, το ποσό της οποίας δεν μπορεί να είναι μικρότερο από το διπλάσιο του ύψους της νέας δόσης ή τα 750 ευρώ.
Χαμηλό θα είναι και το επιτόκιο, καθώς, σύμφωνα με το σχέδιο που εκπονείται, διαμορφώνεται με euribor 6Μ + 4% (πλέον εισφορά Ν. 128/75). Λαμβάνοντας υπόψη τη σημερινή τιμή του euribor, το επιτόκιο υπολογίζεται στο 4%.
Σχετικά με το ποσό διαγραφής, αν η ρύθμιση τηρηθεί, το ποσό των εξωλογιστικών τόκων θα διαγραφεί με την εξόφληση του υπολοίπου. Σε αντίθετη περίπτωση, το ποσό καθίσταται απαιτητό.
Πεδίο εφαρμογής
Η ρύθμιση αφορά οφειλές οφειλετών που ασκούν αγροτική, κτηνοτροφική και πτηνοτροφική δραστηριότητα, συμπεριλαμβανομένων των οφειλών τους που καλύπτονται με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.
Προϋπόθεση ισχύος ρύθμισης οφειλής που καλύπτεται με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου αποτελεί η προηγούμενη απόφαση του Ελληνικού Δημοσίου ότι η παρασχεθείσα εγγύησή του ακολουθεί την οφειλή.
Οφειλές που εμπίπτουν στις διατάξεις του Ν. 3259/2004 (ρύθμιση για πανωτόκια) θα αναπροσαρμοσθούν κατά τις επιταγές του νόμου, εφόσον οι οφειλέτες προσκομίσουν όλα τα δικαιολογητικά που πιστοποιούν την υπαγωγή τους.
Σύμφωνα με το σχέδιο που επεξεργάζεται ο εκκαθαριστής της πρώην ΑΤΕ σε συνεννόηση με το ΥπΑΑΤ, «ως συμβιβασμός νοείται η εντός τριμήνου, από την ημερομηνία έγκρισης του αιτήματος, καταβολή του τιμήματος προς οριστική διευθέτηση της απαίτησης, με διαγραφή μέρους της συνολικής απαίτησης, συμπεριλαμβανομένου τμήματος του λογιστικού υπολοίπου».
* Για συνολική οφειλή μέχρι 20.000, το ποσοστό έκπτωσης διαμορφώνεται στο 50% του λογιστικού υπολοίπου.
* Για συνολική οφειλή ίση ή μεγαλύτερη των 20.000 ευρώ, εφόσον:
α) είναι επαρκώς εξασφαλισμένη, δηλαδή ύψος οφειλής προς ποσό εξασφάλισης μικρότερο του 80%, η εξόφληση δύναται να περιοριστεί στο 90% της λογιστικής οφειλής
β) είναι μερικώς εξασφαλισμένη, δηλαδή ύψος οφειλής προς ποσό εξασφάλισης μεγαλύτερο από 80%, η εξόφληση δύναται να περιοριστεί στη σημερινή πραγματική αξία από τη ρευστοποίησης της εμπράγματης εξασφάλισης, μειωμένη κατά 10%
γ) είναι ανεξασφάλιστη, η εξόφληση δύναται να περιοριστεί στο 50% του λογιστικού υπολοίπου, εφόσον έχουν εξαντληθεί όλα τα περιθώρια πρόσθετης εξασφάλισης και δεν τεκμαίρεται από τα οικονομικά στοιχεία του οφειλέτη (λαμβάνοντας υπόψη τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης) βιώσιμη ρύθμιση.
Όροι ένταξης
Για την ένταξη στον παράλληλο εξωδικαστικό μηχανισμό, θα πρέπει να συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις:
* Καθυστερημένη οφειλή τουλάχιστον 90 ημερών στις 31.12.2016
* Κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων σε τουλάχιστον ένα οικονομικό έτος της τελευταίας τριετίας πριν από την υποβολή της αίτησης (όπως προκύπτουν από το Ε3)
Για την ένταξη στον παράλληλο εξωδικαστικό μηχανισμό, θα πρέπει να συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις:
* Καθυστερημένη οφειλή τουλάχιστον 90 ημερών στις 31.12.2016
* Κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων σε τουλάχιστον ένα οικονομικό έτος της τελευταίας τριετίας πριν από την υποβολή της αίτησης (όπως προκύπτουν από το Ε3)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου